راه ها درمان اگزمای پوست نوزاد
راه های درمان اگزمای پوست نوزاد

راه های درمان اگزمای پوست نوزاد

اگزمای پوستی یا آتوپیک درماتیت، نوعی بیماری پوستی است که التهاب، سوزش و خارش پوست را نیز به همراه دارد و آن قسمت هایی از پوست فرد که دچار خشکی و سوزش است، در حالت مزمن باعث تشدیدعلائم می شود.
از شایع ترین علائم این بیماری پوسته پوسته شدن برخی نقاط بدن، تیره شدن اطراف چشم، تورم و قرمزی، خارش و سوزش شدید است.
همچنین عواملی مانند حساسیت به گرد و غبار، ژنتیک و سیستم ایمنی ضعیف بدن می تواند باعث بروز اگزمای پوستی شود.
از شایع ترین نوع اگزما در جهان همین اگزمای پوستی است و به طور معمول در افرادی که از قبل سابقه حساسیت و آلرژی دارند بروز پیدا می کند.
به طور معمول از هر 10 نفر، یک نفر در طول زندگی خود دچار بیماری اگزمای پوستی می شود و همچنین شروع این بیماری پوستی در 80 درصد مردم قبل از 6 سالگی رخ می دهد.

اگزما در کودکان و نوزادان به چه صورت است ؟

اگزما یک بیماری رایج پوستی است که فقط مختص بزرگسالان نیست و احتمال بروز آن در کودکان نیز بیشتر است.
کودکانی که به اگزما مبتلا می شوند دچار التهاب و خارش پوست می شوند که این خارش و التهاب می تواند در نهایت موجب پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست شود.
خارش و سوزش ناشی از اگزما می تواند بسیار تحریک کننده و بسیار اذیت کننده باشد به قدری که خواب کودکان را در شب مختل کند و بر احساس و رفتار کودک در طول روز تاثیر بگذارد و همچنین مانع آرامش والدین در هنگام خواب شب شود.
نوع ظاهر شدن بیماری اگزمای پوستی در کودک، بسته به عواملی مانند سن و یا رنگ پوست متفاوت است.
اگزما در کودکان زیر سه سال اغلب در نواحی پیشانی، گونه ها، پوست سر، زانو، آرنج و در نهایت در تنه کودک رخ می دهد.

راه های درمان اگزمای پوست نوزاد

 

بیماری اگزمای پوستی در کودکان چه گونه خود را نشان می دهد ؟

اگزما در نوزادان زیر 6 ماه به طور معمول در صورت، پیشانی و گونه ها بروز پیدا می کند و گاهی ممکن است پوست سر نوزاد ملتهب و قرمز دیده شود که دلیل آن اگزمای پوست سر در نوزادان است که در این سن بسیار شایع است.
در کودکان 1 تا 5 سال اگزما بیشتر در نواحی مانند آرنج، زانو، چین خوردگی اطراف پلک و پوست اطراف دهان خود را نشان می دهد.
همچنین در کودکان بالای 5 سال نیز اگزما بیشتر خود را روی آرنج و زانو بروز نشان می دهد و تشخیص عوامل تحریک کننده آن به مراتب آسان تر است.

علائم بیماری اگزمای پوستی در کودکان

1. تغییر رنگ پوست
2. ترشحی مایع عفونی از پوست به دلیل خاراندن
3. تاول های ریز و کوچک
4. پوست زبر و پوسته پوسته
5. خشکی و خارش پوست
6. علت بروز اگزما در کودکان
به طور کلی بیماری اگزمای پوستی دلیل مشخص و معینی ندارد ولی برخی کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت اعتقاد دارند که اگزما ممکن است به دلیل ترکیب ژن های ارثی و عوامل تحریک کننده این بیماری پوستی در محیط، رخ می دهد.
کودکانی که از پدر و مادر هایی با سابقه وجود بیماری های آلرژیک در خانواده مانند آسم، تب یونجه و حتی اگزما متولد شده اند بیشتر در معرض ابتلا به اگزما قرار می گیرند.
در چنین شرایطی عوامل بیرونی مانند گرد و غبار، بعضی پارچه ها و برخی غذا ها می تواند اگزمای پوستی را بسیار تحریک کرده و باعث بروز آن در بر روی پوست و ایجاد التهاب و خارش می شود و به تدریج سیستم ایمنی بدن کودک را ضعیف تر می کنند.

در صورت بروز علائم در کودکان، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که در بالا گفته شد اگزمای پوستی در کودکان بسیار شایع است و خود به خود ایجاد می شود و همان طور خود به خود نیز بهبود پیدا می کند.
اما در صورت مشاهده علائم شدیدی مانند ایجاد پوسته زرد بر روی زخم، تب، برآمدگی عفونی بر روی پوست و افزایش حرارت بدن فورا به پزشک مراجعه شود.

جلوگیری از عفونت ناشی از اگزما در کودکان

کودکان به دلیل بافت لطیف و نرم پوستی و سیستم ایمنی بدنی ضعیفی که دارند بیشتر در معرض عفونت ناشی از اگزمای پوستی قرار می گیرند به همین دلیل باید از بروز این مسئله جلوگیری کرد که با برخی روش ها در زیر آشنا می شویم:
1.شستشوی بدن کودک با آب ولرم
2. پیشگیری از پوشیدن لباس مرطوب
3. جلوگیری از خاراندن کودک
4. مصرف منظم آنتی بیتیک و آنتی هیستامین ها

انواع علائم اگزما

علائم اگزما می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد علائم اگزمای پوستی شامل: خشکی پوست و ترک خوردگی، تشکیل پوست سفت و ضخیم، خارش شدید، جوش های ریز و قرمز، ضخیم شدن پوست، تیره شدن پوست اطراف چشم، حساس بودن پوست نسبت به لباس، ترم و قرمزی پوست، التهاب پوست، تغییر بافت پوست اطراف پوست و دهان و گوش ها می باشد.
توجه داشته باشید علائم اگزمای پوست ممکن است در هر قسمت از بدن فرد بروز پیدا کند و در بدن هر فرد متفاوت باشد و یا در برخی از فصول سال رخ دهد.
علائم اگزمای پوستی در کودکی و قبل از 5 سالگی در فرد خود را نشان می دهد و یا ممکن است از بین برود و پس از مدتی دوباره علائم آن نفوذ پیدا کند.
می توان گفت اگزمای پوستی یک عارضه کوتاه مدت و دوره ای است ولی، در افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند نیز امکان بروز آن بیشتر است.

شناخت انواع مختلف اگزما

معمولا اگزمای پوستی انواع مختلفی برخوردار است که در همه حالت ها خارش و سوزش را به همراه دارد.
در ادامه به معرفی انواع اگزما می پردازیم :

اگزمای درماتیت تماسی

 علائم این نوع از اگزمای پوستی همان طور که از اسمش پیداست، تحت تاثیر تماس مستقیم با عوامل بیرونی محرک مانند تماس پوست با خاک، گرد و غبار، مواد شیمیایی، انواع مواد شوینده، برخی مواد آرایشی و بهداشتی، برخی پارچه های پشمی، خود را نشان می دهد که اغلب معمولا در دست ها ظاهر می شود.

اگزمای دیس هیدروتیک

 این نوع اگزما با بوجود آمدن تاول های ریز عفونی و آبدار بر روی دست ها و پا ها و یا انگشتان بروز پیدا می کند.
عواملی مثل حساسیت، بیماری، استرس و اضطراب و یا برخی مواد شیمیایی مانند نیکل، املاح کروم و کبالت علائم بیماری را تشدید و تحریک می کند.
بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند این نوع از اگزما در فصول سرد سال رایج تر است، اگزمای دیس هیدروتیک در فصول گرم سال و در تابستان بیشتر گریبان گیر فرد خواهد شد.

اگزمای سبورئیک

  این نوع بیماری پوستی اگزما، بیشتر در قسمت هایی از پوست نمایان می شود که غدد چربی بیشتری دارند مانند چانه، پوست سر، پوستی بینی و قسمت هایی از کمر.
وجود این نوع از اگزما روی پوست سر علاوه بر سوزش، خارش و قرمزی، سبب به وجود آمدن پوسته های چرب نیز می شود.

اگزمای سکه ای

 برخی کارشناسان و متخصصان علل این نوع اگزما را خشک بودن هوا و یا تماس با عوامل طبیعی می دانند که درمان آن نسبت به انواع دیگر این بیماری پوستی دشوار تر است.
در این نوع بیماری اگزما، لکه هایی دایره ای شکل و شبیه به سکه، بر روی پوست ایجاد می شود که مانند انواع دیگر این بیماری، باعث خشکی، تورم، قرمزی، سوزش و خارش در آن ناحیه از پوست می شود.

اگزمای وریدی

 اگزمای وریدی یا اگزمای استار، زمانی که جریان خون به حالت طبیعی خود در بدن اتفاق نمی افتد و در قسمت های پایینی بدن خصوصا پا ها باقی می ماند.
از شایع ترین علائم این نوع اگزما می توان به  تورم مچ پا، خارش و درد و پوسته پوسته شدن پوست پا اشاره کرد که ممکن است ناشی از ایسادن طولانی مدت بر روی پا ها باشد و در این حالت بر سیاهرگ ها فشار وارد شده مایعی که در آن وجود دارد به زیر پا نفوذ پیدا می کند.

دلایل اصلی بروز بیماری اگزما

با این که هنوز پاسخ دقیق برای دلیل وجود بیماری اگزما وجود ندارد، اما برخی پزشکان و متخصصان معتقدند این بیماری ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد؛ زیرا بر اساس تحقیقاتی که انجام شده شیوع بیماری اگزما بین افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ها به این بیماری مبتلا بوده خیلی بیشتر از دیگران می باشد.
اما ممکن است برخی عوامل خارجی مانند آب و هوای خشک زمستان و کمبود رطوبت مورد نیاز پوست، بروز اگزما را تشدید کند.
لازم به ذکر است بافت پوستی افرادی که در کودکی بدن آن ها از سیستم ایمنی ضعیفی بر خوردار بوده، به درستی تشکیل نشده و رشد نکرده است، ممکن است قابلیت محافظت از خود را در برابر برخی عوامل به وجود آورنده این بیماری از دست داده باشند و مبتلا به اگزمای پوستی بشوند.
از دیگر عوامل بروز اگزما می تواند حساسیت یا آلرژی باشد که زمینه ابتلا به اگزما را افزایش می دهد.
افرادی که آلرژی دارند، به مراتب از سیستم ایمنی بدنی ضعیف تری برخوردار هستند و بدن آن ها نسبت به برخی عوامل واکنش نشان می دهد و حتی ممکن است این آلرژی به صورت اگزما بر روی پوست بروز پیدا کند.

راه های درمای اگزمای پوست نوزاد

 

عوامل تاثیر پذیر و تحریک کننده بیماری اگزمای پوستی

1.  هوای زمستانی خشک
2. عدم رطوبت رسانی به پوست
3. گرد و غبار
4. مواد شوینده معطر که برای شستشو لباس نوزاد مورد استفاده قرار میگیرد
5. پارچه هایی که در آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده
6. خز و پشم حیوانات خانگی
7. کنه ها
8. کپک ها

شخیص بیمار اگرمای پوستی با کمک پزشک و آزمایش

هیچ آزمایش و تست مشخصی برای تشخیص اگزمای پوستی در دسترس نیست اما اگر فرد دچار آلرژی باشد آزمایش خون می تواند در تشخیص اگزما کمک شایانی کند.
در صورت مشاهده علائم و با مراجعه به پزشک، سابقه بیماری و پزشکی فرد تحت بررسی دقیق قرار می گیرد و پس از چک کردن سابقه اعضای خانواده، آسم و بیماری های آلرژیک، پزشک علئم وجود اگزمای پوستی در بدن را بررسی و مشاهده می کند.

آیا اگزمای پوستی نوعی بیماری مسری است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم : اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که منجر به تحریک پوست می شود با این حال در بسیاری از موارد، اگزما می تواند پوست را در برابر عفونت های ثانویه آسیب پذیر کند.
اگزمای پوستی مسری نیست و فرد نمی تواند آن را منتقل کند حتی اگر زخم های عمیق و جوش داشته باشد.
اما فردی که پوست خود را به دلیل اگزما می خاراند، ممکن است باعث آسیب پوستی شود و به همه باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها اجازه ورود به بدن را می دهد و همین امر می تواند باعث بروز عفونت در فرد شود.

راه های درمان اگزمای پوست نوزاد

همانطور که در بالا گفته شد، هیچ روش مشخص و دقیقی برای درمان اگزمای پوستی وجود ندارد اما با مصرف برخی دارو و پماد ها می توان علائم این بیماری پوستی را کنترل و از بروز آن جلوگیری کرد.
رایج ترین دارو ها برای کنترل بیماری اگزما و راه های درمان اگزمای نوزاد عبارت اند از:
 آنتی بیوتیک ها به کاهش عفونت های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
1. دارو های آنتی هیستامین جهت کاهش خارش، تورم و قرمزی پوست نقش بسزایی نیز دارد.
2. پماد های حاوی کورتیزون و استروئید می تواند به کاهش خارش، تورم و التهاب کمک کند.
3. دارو های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
4. مهار کننده های کلسینورین با سرکوب سلول های خاص سیستم ایمنی بدن به کاهش التهاب ناشی از اگزما کمک می کند.
و اما چند روش درمانی که ممکن است در روند کنترل اگزما نقش موثری داشته باشد شامل درمان با کرم های مرطوب کننده و آب رسانی پوست و پیچیدن گاز استریل بر روی نواحی آسیب دیده پوست می باشد.
توجه داشته باشید برای استفاده تمامی دارو های کنترل اگزمای پوستی، تشخیص پزشک الزامیست.
مراجعه به پزشک در روند درمان و کنترل اگزمای پوستی نقش به سزایی دارد.
یکی دیگر از راه های درمان اگزمای پوست نوزاد استفاده از کرم استلاتوپيا اگزما پوست موستلا است که علائم این بیماری را به حداقل رسانده و پوست را ترمیم و تغذیه کنید.

راه های درمان اگزمای پوست نوزاد

روش های پیشگیری و درمان بیماری اگزمای پوستی والدین

از دیرباز تا به امروز هیچ روش درمان قطعی برای اگزمای پوستی شناخته نشده است؛ اما به کمک بعضی از دارو ها می توان آن را کنترل و به تدریج کاهش داد.
اما برخی روش های درمانی برای بیماری اگزمای پوستی وجود دارد که به سلامت فرد و شدت آن بیماری بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم:
1. دوش گرفتن با آب ولرم و پرهیز از حمام با آب داغ
2. پوشاندن آن قسمت از پوست که به دلیل بیماری اگزما قرمز، زخم یا متورم شده است.
3. کوتاه نگه داشتن ناخن ها و جلوگیری از آلودگی در زیر ناخن
4. دوری از عوامل محرک بیماری
5. استفاده از کرم های مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست
6. آبرسانی به پوست
7. اجتناب از مالش پوست با حوله هنگام پاک کردن
8. پرهیز از شستشویی شدید
مقصود نهایی همه این روش های درمان این بیماری پوستی، جلوگیری از عفونت پوست، کاهش سوزش و خارش، تورم و قرمزی پوست و حفظ رطوبت پوست می باشد.