آموزش مسواک زدن به کودک
آموزش مسواک زدن به کودک

محافظت از دهان و دندان امری بسیار مهم و ضروری، خصوصا برای کودکان است.
محافظ از دندان کودک سبب می شود تا دندان های شیری سالم بمانند و در نتیجه دندان های دائمی به صورت صحیح به رشد خود ادامه می دهند.
از بهترین روش های مراقبت دندان کودک، آموزش صحیح و اصولی و عادت دادن آن ها به مسواک زدن است.
در ابتدا ممکن است این کار برای کودک و یا والدین امری دشوار و سخت باشد اما باید بدانید صبر و حوصله والدین عزیز در آموزش، می تواند موجب تاثیر گذاری بیشتر بر روی کودکان شود.
برای شروع می توانید مسواک زدن را به طور گروهی پیش ببرید و از دوستان یا آشنایان بخواهید در مسواک زدن کودک شما مشارکت داشته باشند تا کودک تشویق شود و به مرور به مسواک زدن عادت کند.
تعداد زیادی از والدین بر این باور معتقد هستند که مسواک زدن برای کودکان ضروری نیست چرا که دندادن های شیری میریزد و دندان های دائم جایگزین آن می شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده و نظر کارشناسان مراقبت از دندان حتی دندان های شیری، می تواند بر چگونگی رشد دندان های دائمی تاثیر داشته باشد.
علاوه بر آن مسواک زدن بر فرم دهان و دندان، مدل صحبت کردن و نحوه غذا خوردن کودک تاثیر مهم و حیاتی دارد.
تاثیر پذیری کودکان از والدین
کودکان در سنین رشد همه رفتار ها و عادت های والدین و اطرافیان خود را به صورت دقیق زیر نظر دارند و سعی می کنند همه آن ها را در ذهن خود بسپارند و در مواقع زیادی از آن ها تقلید کنند.

آموزش مسواک زدن به کودک
پس والدین علاوه بر کودکان باید بر روی حرکات و رفتار های خود نیز نظارت داشته باشند تا الگوی مناسب برای کودکان خود باشند.
همچنین هنگامی که کودکان حساسیت و ضرورت والدین را برای حفظ بهداشت می بینند، نگرششان درباره این موضوع تغییر می کند و مثبت می شود.

آموزش اهمیت مسواک زدن به کودکان

طبیعتا فهماندن اهمیت مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان و دندان به کودکان کاری بسیار و سخت است و حتی ممکن است در مواقعی با لجبازی آن ها مواجه شوید.
یکی از راه های کمک به کودکان در مسواک زدن، فهماندن اهمیت آن است.
شما می توانید در غالب شعر یا داستان به کودک توضیح دهید که اگر غذا در بین دندان های او باقی بماند ممکن است چه اتفاقی بیوفتند.
همچنین می توانید به کودکان نشان دهید که باید چگونه هر قسمت از دندان از جمله پشت دندان و کناره های آن را بشویند و تمیز کنند.
از دیگر ایده های کاربردی و جالب این است که اجازه دهید کودکان دندادن های شما را مسواک بزنند.
از دیگر روش های تشویق کودکان به مسواک زدن، نشان دادن فیلم و کارتون های مورد علاقه آن ها در مورد مسواک زدن است.
علاوه بر آن تعداد زیادی موسیقی وجود دارد که مضمون آن تشویق کودکان به مسواک زدن است و از آنجایی که کودکان به موسیقی و آواز خواندن علاقه بسیاری دارند، در نتیجه اشتیاق بیشتری نشان می دهند.
بازی کردن نیز از راه های موثر تشویق کودکان به مسواک زدن است.
شما می توانید مسواک را اسباب بازی فرض کنید و با آهنگ خواندن و رقصیدن این عمل را برای خود راحت و بی دردسر کنید.
برای اینکه کودک تجربه بهتری از مسواک زدن داشته باشد، اجازه دهید خودش مسواک و خمیر دندان انتخاب کنید.
هنگان خرید او را به فروشگاه ببرید و اجازه دهید طبق نظر و سلیقه خود مسواک و خمیر دندان انتخاب کند.
در این مواقع کودکان ذوق خریدی که انجام دادند را دارند و می خواهند هرچه سریع تر از آن استفاده کنند.
می توانید با درست کردن یک روتین مناسب، مسواک زدن را جز یکی از برنامه های ثابت در روز بکنید و به تدریج کودک نیز به همین روال عادت می کند.
همچنین بهترین و کارساز ترین روش آموزش به کودکان انگیزه دادن به آن هاست .
سعی کنید از طریق راه و روش های مورد علاقه کودک با آن ها انگیزه دهید که شروع به مسواک زدن کنند.
برای مثال اگر کودک شما به بازی خاصی علاقه دارد سعی کنید از طریق همان بازی به اون آموزش دهید.

سن مناسب مسواک زدن برای کودکان

به طور معمول تا 3 سالگی حدود 20 دندان شیرینی در دهان کودک رشد می کند و تا سن 12 سالگی دندان های شیری جای خود را به دندان های دائمی می دهند.
به منظور حفظ سلامت دندان ها باید این آموزش از سنین پایین تر به کودکان داده شود تا به تدریج عادت به مسواک زدن در کودکان به وجود بیاید.
تعداد زیادی از افراد به دلیل عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت دندانپزشکی می شوند، بی توجه به این که می توانند به راحتی و با مسواک زدن منظم از بروز هرگونه بیماری و میکروب های دندانی جلوگیری کنند.
سخت گیری و اجبار درباره این موضوع می تواند باعث ترس از مسواک زدن در نوزاد شود.
بدترین کار ممکن این است که برای آموزش کودکان را تهدید و حتی تنبیه کنید.
به هیچ عنوان از دندانپزشک به عنوان تهدید کودکان استفاده نکنید زیرا این کار باعث می شود مراجعه های طبیعی و منظم به دندانپزشک برای کودکان تبدیل به مجازات و ترسی بزرگ شود.

بسیاری از افراد فکر می کنند با فشار دادن مسواک بر روی دندان و محکم مسواک کردن داندان هایشان تمیز می شود اما این یک تصور اشتباه است که در میان مردم رایج شده است.یکی از بهترین انتخاب ها مسواک نرم است که بدون آسیب به لثه و دهان، دندان ها را تمیز می کند.
برای مسواک زدن اصولی بعد از انتخاب مسواک مناسب، ابتدا مسواک را بین دو انگشت خود نگه دارید و از حرکات کوچک دورانی استفاده کنید و بعد قسمت داخل و پایین لثه ها را هدف قرار دهید و با زاویه 45 درجه آن ها را مسواک کنید.
به تمیز کردن هر سه سطح دندان یعنی سطوح خارجی و داخلی و جویدنی توجه ویژه ای داشته باشید.
نکته قابل توجه این است که برای مسواک زدن کودک هیچ عجله ای نداشته باشید و برای این کار زمان بگذارید.