میوه
میوه در دوران بارداری

میوه در دوران بارداری

زمان بارداری شما بیش از پیش باید به تغذیه و رژیم غذایی خود دقت داشته باشید و از غذاهای سالم استفاده کنید، چرا که جنین مستقیما از شما تغذیه می کند و سلامتی و رشد او به تغذیه شما بستگی دارد.
یک رژیم غذایی سالم و مفید شامل مقدار قابل توجهی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و چربی های مفید می باشد.
مصرف میوه های مفید در دوران بارداری باعث می شود کودکی سالم و قوی و مقاوم در برابر بیماری ها داشته باشید و سلامت خود و کودک خود را تضمین کنید.

در این جا چند میوه مفید و مغذی مناسب برای دوران بارداری را به شما معرفی می کنیم.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین c می باشد که یکی از مهم ترین ویتامین ها در دوران بارداری است. ویتامین C از آسیب سلولی جلوگیری می کند و به جذب آهن کمک می کند و باعث افزایش خون می شود. همچنین منبع مهمی از فولات بوده که از بروز نقص در لوله عصبی که ممکن است به ناهنجاری هایی مثل اسپینا بیفیدا (بیماری مهره شکافدار که در آن ستون فقرات به شکل مناسبی رشد نمی کند) و آنانسفالی (کودکان مبتلا به این اختلال فاقد بخش بزرگی از مغز و جمجمه هستند) منجر شود جلوگیری کرده و یکی از ویتامین های مورد نیاز برای شکل دهی سلول های قرمز و سفید خون در مغز استخوان و تبدیل کربوهیدرات به انرژی می باشد.

میوه در دوران بارداری

زرد آلو

این میوه سرشار از ویتامین های C ,A و E که در دوران بارداری مورد نیاز است. همچنین دارای کلسیم، که به تقویت و رشد استخوان ها کمک می کند و برای انعقاد خون ضروری است و به عملکرد و انقباض عضلات کمک می کند.
همچنین حاوی آهن بوده که از کم خونی جلوگیری کرده و خون سازی می کند. پتاسیم موجود در زرد آلو جز متعادل کننده PH بدن می باشد و برای کنترل فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مناسب است.
همچنین حاوی فسفر و سیلیس می باشد که در تشکیل استخوان ها و دندان ها و حفاظت از کلاژن ها و ترمیم سلول ها و بافت ها و … مناسب می باشد.

میوه در دوران بارداری

انبه

انبه سرشار از ویتامین A و C است. با مصرف یک فنجان انبه خرد شده می توانید 100 درصد از مقدار ویتامین C توصیه شده روزانه و بیشتر از 30 درصد ویتامین A مورد نیاز خود را تأمین کنید. اگر کودک شما در هنگام تولد دچار کمبود ویتامین A باشد، ایمنی بدنش پایین تر است و احتمال بروز عوارض پس از زایمان مانند عفونت های تنفسی در وی بالاتر خواهد رفت.

میوه در دوران بارداری

انار

میوه ای مغذی و سرشار از انرژی است که می تواند کالری مورد نیاز بدن یک زن باردار را فراهم کند و آب انار می تواند از جفت محافظت کند. انار منبع مهمی از ویتامین ها قبیل K , C ویتامین های گروه B می باشد که برای حفظ سلامت استخوان ها کم خونی مفید بوده و باعث خون سازی می شود. انار به علت داشتن این ویتامین ها دارای خاصیت ضد تهوع است و خوردن آن در ناشتا می تواند مشکل تهوع و ویار بارداری را برطرف سازد.
همچنین حاوی کلسیم, فولات ,آهن, پروتئین و فولات که پیش تر راجب آن ها توضیح دادیم می باشد.

میوه در دوران بارداری

گلابی

گلابی سرشار از فیبر می باشد که به کاهش یبوست در دوران بارداری کمک می کند. پتاسیم موجود در آن برای سلامت قلب مادر و کودک مناسب می باشد و تحریک کننده ترمیم سلولی می باشد.

میوه در دوران بارداری

آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین های E ,C ,K و B و حاوی اسید های چرب اشباع نشده که انرژی را تامین می کنند و مانع از بروز نقص لوله عصبی می شوند و همچنین، باعث تقویت سلول هایی که مسئولیت پوست و بافتهای مغزی کودک در حال رشد را برعهده دارند، می شود.
پتاسیم موجود در آووکادو برطرف کننده دردهای ناشی از کرامپ یا گرفتگی پا که در سه هفته اول بارداری بسیار شایع است. آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها و فیتونوترینت و مس می باشد.

میوه در دوران بارداری

موز

در موز مواد مغذی مثل ویتامینC ,ویتامین B6, پتاسیم و فیبر به وفور دیده می شود.

میوه در دوران بارداری

انگور

مواد مغذی ای در انگور وجود دارد که به تغییرات بیولوژیکی در دوران بارداری کمک می کند. انگور حاوی ویتامین های C و K, آنتی اکسیدان ها, فیبر, اسید های آلی و پکتین می باشد. پکتین نوعی فیبر محلول در آب است که برای کاهش مشکلات روده، رفع گرسنگی، کاهش وزن و کلسترول مفید است.

میوه در دوران باردری

انواع توت ها

88 درصد توت از آب تشکیل می شود و سرشار از ویتامین C, کربوهیدرات های سالم, آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد.

میوه در دوران بارداری

سیب

مصرف سیب در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا کودک به آسم و آلرژی را کاهش دهد. همچنین باعث کاهش تهوع, درد, خطر زایمان زودرس و ابتلا به دیابت می شود. سیب حاوی ویتامین ها A و C, فیبر, پتاسیم, ویتامین های گروه B و کربوهیدرات می باشد.

میوه در دوران بارداری

میوه های خشک

تمام مواد مغذی موجود در میوه تازه در میوه خشک نیز وجود دارند؛ بنابراین با مصرف روزانه تکه هایی از میوه خشک در دوران بارداری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را بدست می آورید.
با این حال، باید به این نکته توجه کنید که میوه خشک احتمالا از میزان قند بیشتری برخوردار بوده و فاقد حجم بالایی از آب موجود در میوه تازه است، یعنی به فرایند گوارش کمک نمی کند.
زنان باردار باید از مصرف زیاد میوه خشک و آب میوه پرهیز کنند. بهتر است که میوه‌ خشک را در کنار میوه‌ تازه مصرف کنید و نباید میوه خشک را جایگزین میوه تازه کرد.
میوه های خشک حاوی فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی و منبعی سرشار از انرژی می باشند.

میوه در دوران بارداری

شما می‌توانید با استفاده از میوه‌های متنوع، اسنک و میان وعده‌های خوشمزه‌ای درست کنید که برای تغذیه در دوران بارداری بسیار مناسب هستند.
علاوه بر این میوه‌ ها دارای قند های طبیعی و مفید هستند که از ابتلای شما به دیابت بارداری و چاقی بیش از حدتان در بارداری جلوگیری می کند. در اصل هیچ میوه‌ ای برای دوران بارداری مضر نیست. اما ضرر استفاده از میوه‌ ها بسته به مقدار میوه‌ ای دارد که مصرف می کنید.
بعضی از میوه ‌ها قند بسیار بالایی دارند.
به دلیل کالری و قند بالای موجود در میوه‌ ها و به خصوص میوه ‌های خشک در مصرف آن‌ ها دقت بیشتری داشته باشید، زیرا زیاده ‌روی در مصرف این میوه‌ ها باعث بروز دیابت بارداری و چاق شدن در دوران بارداری خواهد شد.