کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی
کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی

کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی

به محض این که جنین در بدن مادر شروع به رشد کرد نیاز به خون دارد و با خون بدن مادر تغذیه می کند.
به همین خاطر است که قاعدگی در دوران بارداری قطع و متوقف می شود,چون قرار است از یک میهمان تازه وارد در بدن پذیرایی شود و این پذیرایی با خون صورت می گیرد همانطور که بدن همه برای ادامه حیات به خون نیاز دارد.
پس از همین حالا به فکر باشید و با انجام آزمایش های لازم مطمئن شوید که کم خون نیستید و اگر هم کم خونی دارید از چه نوعی است.

انواع کم خونی و علائم آن

یکی از سوال هایی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که منظور از کم خونی چیست؟در پاسخ به این سوال باید گفت که محل تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان است و برای این که فرد سالم باشد.
هرکدام از این گلبول های قرمز باید مقداری هموگلوبین داشته باشد که با اکسیژن آن را در خود نگه دارد.
از طرفی بدن انسان برای ساخت این گلبول های قرمز به مواد مختلف معدنی و ویتامین ها نیاز دارد.
از این رو پروتئین، آهن، مس، اسید فولیک، ویتامین های ب12 و ب6 و C هرکدام در ساخت و تهیه خون سهیم می باشند.
بنابراین کم خونی و نارسایی خون با طیف گسترده ای از مشکلات خونی ایجاد می شود که شامل کمبود حجم خون، کمبود گلبول های قرمز، فقر اسید فولیک، کمبود آهن، کمبود ویتامین های Bدر خون و کم خونی ژنتیکی می شود.
به تمام این ها کم خونی گفته می شود و علائم همه آن ها تقریبا شبیه به هم است.
در همه آن ها کاهش اکسیژن لازم برای عملکرد سلول های بدن، باعث کاهش عملکرد بدن می شود.
مغز نیز در واکنش به این کمبود اکسیژن واکنش هایی همچون سردرد، سرگیجه، از دست دادن حافظه، عصبانیت، بی حوصلگی و خواب آلودگی از خود نشان می دهد.
کم خونی علائم دیگری نیز دارد که عبارتند از: ظهور لکه های سیاه در مقابل چشم، تند شدن ضربان قلب، رنگ پریدگی، زنگ زدن گوش، خواب رفتن دست و پا، افسردگی و علائم دیگری که البته ممکن است، تمام این علائم در افراد کم خون ظهور نکند و فقط برخی از آن ها ظاهر شود.

کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی بهتر است ابتدا به دنبال کشف علت آن بود که خیلی مهم است.
برخی کم خونی ها نتیجه از دست رفتن مزمن خون قاعدگی در خانم ها یا خون ریزی های داخلی هستند.بیشتر کم خونی ها نیز زاییده تغذیه نامناسب است که باید علت آن کشف شود و بعد درمان آغاز گردد.
درمان بیشتر این بیماری ها نیز مشترک است گرچه شایع ترین نوع کم خونی همان کم خونی فقر آهن است که همه ما با نام آن آشنا هستیم و به سوئ تغذیه و ناسالم بودن سبد غذایی خانواده بر می گردد. اکنون به برخی از نسخه های ساده و دستور های تغذیه برای درمان کم خونی اشاره می کنیم.
برای درمان کم خونی خوردن بادام درختی، انجیر،انگور، توت فرنگی، زیتون، مغزها مثل پسته گردو و فندق، برگه آلو، عسل و جوانه گندم توصیه شده است.
بادام درختی را می توانید هر شب 14 عدد میل کنید یا در تهیه خورشت فسنجان در کنار گردو از آن استفاده کنید.

کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی
پیش از درمان

اگر قصد دارید تغذیه مناسبی برای درمان کم خونی در پیش بگیرید لازم است ابتدا با موانع جذب آهن در بدن خود آشنا شوید. مصرف مواد کافئین دار مانند چای، قهوه، نوشابه های شیرین و بستنی صنعتی جذب آهن در بدن را به شدت کاهش می دهند.
همچنین مصرف جوش شیرین مانع جذب آهن می شود. پس لازم است ابتدا این خوراکی ها را کنار بگذارید و بعد درمان را شروع کنید.
از سوی دیگر مصرف ویتامین C به همراه غذا در جذب آهن به بدن کمک می کند.

کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی

گوشت قرمز

گوشت یکی از منابع آهن است و یکی از مراحل اصلاح سبد غذایی خانواده می باشد.
بهترین منبع تامین آهن مصرف گوشت بره است که می توان آن را به صورت کباب تهیه و مصرف کرد. بره همچنین منبع غنی ویتامین ب 12 است که تا حدود زیادی در درمان کم خونی موثر است.
در مورد مصرف گوشت این را هم بدانید که آهن موجود در محصولات گوشتی خیلی بهتر و راحت تر از غذاهای غیر گوشتی جذب بدن می شود.
پس برای تامین آهن بدن خود روی گوشت حساب باز کنید. البته این راهم بدانید که زیاده روی در مصرف گوشت آفاتی به همراه دارد.
درمیان گوشت های قرمز گوشت شتر و جگر بچه شتر نیز برای خون سازی و درمان کم خونی مفید است که می توانید به صورت کباب میل کنید.

کم خونی و فقر آهن در دوران حاملگی